W ramach działań z zakresu edukacji obywatelskiej realizujemy od marca 2016 roku projekt “Partycypacja w Demokracji” dofinansowany przez Unię Europejską w ramach programu Erasmus+.
Projekt polega na popularyzacji idei dialogu usystematyzowanego wśród uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Jego zadaniem jest edukacja młodzieży na temat tzw. budżetu partycypacyjnego oraz wskazanie im możliwości aktywnego uczestniczenia w życiu politycznym i wywierania na nie realnego wpływu.
Cele:
1. prowadzenie debat i spotkań młodzieży z decydentami i ekspertami na tematy związane z problemem nierównego dostępu młodzieży do wiedzy na temat narzędzi i zasad aktywności obywatelskiej;
2. polepszenie sytuacji młodzieży (szczególnie tej o „mniejszych szansach”);
3. edukacja obywatelska młodzieży, która ma prowadzić do zwiększenia udziału młodzieży w polityce miejskiej;
4. symulowanie działań instytucji demokratycznych, zwiększenie zaufania społecznego i poczucia sprawczości wśród młodzieży;
5. wspólne tworzenie przez młodzież i decydentów programów i polityk.
Działania:
Projekt przeprowadzony zostanie w Młodzieżowym Domu Kultury w Chorzowie. Uczestnicy projektu zdobędą wiedzę niezbędną do realizacji postawionego przed sobą celu, opracują wniosek, a następnie w ramach rywalizacji między miastami walczyć będą o jego urzeczywistnienie. W ramach spotkań zrealizowane zostaną liczne szkolenia i warsztaty z ekspertami. Młodzież będzie miała okazję zdobyć wiedzę na temat m.in. budżetu obywatelskiego, budowania zespołu i sztuki autoprezentacji. Głównym wydarzeniem projektu będzie rozegranie gry inspirowanej “Grą o budżet”. Nagrodą jest zrealizowanie wybranego przez uczestników celu. Na ostatnim trzecim etapie projektu – młodzież będzie miała okazję wysłuchać wykładów mistrzowskich, prowadzonych przez wybitnych profesorów. Rozgrywkę zakończą prezentacje projektów przed komisją, w której skład będą wchodzić członkowie urzędów miast oraz sponsorzy projektu.
Szkoły, które wezmą udział w projekcie otrzymają prestiżowy tytuł „Szkoły Społecznie Zaangażowanej „.
INFORMACJE DLA CHCĄCYCH WZIĄĆ UDZIAŁ W PROJEKCIE
Adresaci:
250 uczniów szkół ponadgimnazjalnych z woj. śląskiego, 10 uczniów z każdej z 25 szkół.
Warunkiem przystąpienia uczniów do projektu jest przysłanie przez zainteresowanie udziałem w projekcie szkoły formularza zgłoszeniowego oraz podpisanie memorandum z Fundacją Wiedzy i Dialogu Społecznego Agere Aude, na mocy którego placówka deklaruje chęć udziału w projekcie.
Faza wstępna:
Młodzież, która zgłosi chęć udziału w projekcie powinna:
1. zastanowić się nad potrzebami swoich rówieśników o mniejszych szansach, którzy mieszkają w ich mieście;
2. przyjrzeć się placówkom zajmującym się udzielaniem pomocy młodzieży o mniejszych szansach (tzn. takiej, która z powodów społecznych, ekonomicznych lub trudności w uczeniu się może być w jakiś sposób poszkodowana), np. domy dziecka, świetlice środowiskowe, szkoły specjalne.
3. zastanowić się, jakimi działaniami można pomóc. Przykładami takich działań mogą być: remont pomieszczeń, zakup sprzętu, kursy. Koszt realizacji nie może przekroczyć kwoty ustalonej przez realizatora projektu, nie może również dotyczyć pomocy osobie fizycznej – młodzież musi zatem wstępnie ocenić koszty swojego projektu.
4. zdobyć podstawową wiedzę na temat budżetu obywatelskiego;
5. wybrać zespół, który będzie reprezentował szkołę w projekcie. 10 osobowa drużyna powinna składać się z osób komunikatywnych, pomysłowych, chętnie biorących udział w wolontariatach i innych inicjatywach.
6. krótko opisać swój pomysł na ideę społeczną we wniosku dołączonym do formularza zgłoszeniowego.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w 10-osobowych zespołach zgłoszonych przez szkoły wezmą udział w działaniach w ramach projektu:
Etap I | po 10 uczestników z 5 różnych szkół z 5 miast, łącznie 250 uczestników | 1. interaktywny wykład o idei budżetu obywatelskiego;
2. warsztaty z budowania zespołu; 3. symulacyjna gra inspirowana ideą Budget Game. |
Etap II | 10-osobowe grupy reprezentujące swoje miasta | Warsztaty ze specjalistami:
autoprezentacja; wykorzystanie narzędzi TI w komunikacji; negocjacje i rozwiązywanie konfliktów. Tworzenie wniosków do budżetu obywatelskiego. |
Etap III
|
10-osobowe grupy reprezentujące swoje miasta | Wykłady mistrzowskie, prezentacje projektów tworzonych podczas drugiego etapu, debata z decydentami; uroczyste ogłoszenie wyników na najlepszy pomysł na projekt społeczny. |
Faza podsumowująca:
Trwałym efektem projektu będzie realizacja wybranego celu społecznego.
Dokumenty do pobrania:
Regulamin ogólny projektu „Partycypacja w demokracji” w wersji pdf
Formularz zgłoszeniowy dla ucznia i jego opiekuna prawnego w wersji pdf
Formluarz zgłoszeniowy dla zespołu i nauczyciela w wersji pdf
Wniosek na projekt społeczny w wersji pdf
KONTAKT:
k.sujkowska-sobisz@agereaude.pl
tel. 604 611 464
PARTNERZY:
Partnerem zadania jest Młodzieżowy Dom Kultury w Chorzowie.
Możliwość komentowania jest wyłączona.